Thursday, November 20, 2008

用这种方式读书还不错之|第五课|

冲啊!!!!!!!!

Hubungan Media

  • selidik media sasaran - objektif berita, wartawan- liputan industri dan syarikat
  • menjawab panggilan media - pengaliran informasi, meneliti berita dan memberi pandangan, informasi daripada wartawan, nada perbualan, deadline berita

Bersedia wawancara / temuramah

  • taklimat
  • contoh soalan yang akan ditanya - rehershal
  • temuramah natural tanpa latihan
  • idea penting, jelas dan tidak berbelit-belit

Panduan menemuramah oleh Mary Munter

  • jawapan pendek, fikir dalam masa max 10 saat
  • elak daripada "no comment"
  • jawap soalan yang ditanya sahaja
  • subjek yang sesuai - kait dengan pertanyaan
  • statistik, anologi dan ungkapan jelaskan poin
  • body language yang sesuai

Mengekalkan hubungan dengan media

  • bentuk jaringan konteks dengan media
  • pra-syarat mendapat liputan - perjumpaan dengan wartawan
  • perjumpaan tahunan dengan CEO
  • makan malam / tengah hari

Mengelolakan media

  • menyelaraskan konteks dengan media
  • menghormati wartawan
  • majlis pertemuan

Program Perhubungan Media

  • sumber peruntukan - masa dan wang
  • kakitangan dan konsultan
  • usaha - strategi komunikasi korporat, kepakaran dalaman dan jangan terlalu bergantung kepada konsultan luaran

Matlamat dan Cara

  • meningkat imej jenama
  • meningkatkan profile media
  • perubahan sikap sasaran
  • bantu hubungan dengan mesyarakat
  • manambah pasaran saham
  • mempengaruhi kerajaan
  • menambahbaikkan hubungan dengan industri
  • menambahbaikkan komunikasi dengan pelabur

Bagaimana media digunakan dengan berkesan?

  • umum perkara
  • penerbitan akademik bagi meningkatkan reputasi kakitangan
  • pastikan penyelidikan yang serupa dijalankan di tempat lain
  • media khusus - menarik minat pengedar
  • media rasional - pelaporan penting
  • media kawasan - kawasan spesifik

Memadankan media dengan organisasi

  • apakah fungsi organisasi
  • kumpulan sasaran manakah yang paling penting
  • apakah mesej yang hendak disampaikan
  • media mana yang paling sesuai

第五课---毕 ^0^

No comments: