Thursday, November 20, 2008

用这种方式读书还不错之|第一课|

反正剩下最后一张了
对这试卷也没很担心
反正也要上网
不如...
看自己能记得多少...
开始咯...

Komunikasi Korporat
  • imej+keupayaan organisasi
  • perancangan dan kegiatan komunikasi
  • imej dijaga
  • Goodman : keseluruhan usaha komunikasi yang berkesan dan menguntungkan
  • hubungan khalayak
  • mendapat persaingan
  • memimpin, memotivasi, memujuk dan memberitahu khalayak luaran dan kakitangan

Komunikasi Pengurusan

  • daripada pihak dalaman (pengurusan) ke pihak luaran (khalayak)
  • pihak pengurusan - kuasa pengaruh
  • tujuan - wawasan syarikat, kekal kepercayaan dan keyakinan organisasi, perubahan, motivasi kakitangan
  • 4 strategi komunikasi CEO - keselarasan, pilihan, simpati, organisasi

Komunikasi Pemasaran

  • usaha komunikasi - penjualan barang dan perkhidmatan
  • formal dan tak formal
  • alat-alat komunikasi - iklan, promosi jualan, mel langsung, jualan peribadi, publisiti, email

Komunikasi Keorganisasian

  • komunikasi manusia
  • formal dan tak formal
  • perhubungan dalam organisasi
  • alat-alat komunikasi - perhubungan awam, hal ehwal awam, komunikasi persekitaran, hubungan pelabur, komunikaai pasaran buruh..

Pemusatan Komunikasi

  • matlamat - pembentukan imej dan budaya korporat
  • situasi kecemasan dan krisis
  • komunikasi pelbagai publik (tempatan dan global) - mesej satu suara

Pemusatan / Nyahpusatan?

  • syarikat besar - pemusatan - senang dalam pengendalian aktiviti komunikasi
  • organisasi dalam industri berbeza - nyahpusat
  • kombinasi pemusatan dan nyahpusatan - komunikasi selaras di seluruh organisasi dan sesuaikan fungsi ini kepada keperluan unit tertentu

第一课---毕 ^0^

No comments: