Pengurusan Krisis
- keupayaan memahami, menggerakkan, mengkordinasikan dan mengarahkan fungsi perancangan polisi
- kemahiran PR dalam pencapaian objektif, partisipasi menghasilkan polisi untuk kesan masa depan
Elemen Pengurusan Isu
- menjangklakan isu yang akan timbul - dalam masa 18 bulan - 3 tahun, perancangan pre krisis harus dijalankan
- kenalpasti isu secare selektif - sst organisasi hanya boleh mempengeruhi bbrp isu dalam satu masa saja, ikut keutamaan
- uruskan peluang dan pemasalahan - isu yang dijangka menawarkan peluang dan masalah pada organisasi
- rancang dari luar ke dalam - persekitaran luaran dan pastikan pemilihan isu mengikut keutamaan
- orientasi keuntungan - mempertahankan organisasi faktor luaran dan guna peluang yang ada
- jadual tindakan - cadangkan polisi dan strategi dan jadual perlaksaan, mengambil tindakan wajar
- urusan dari atas - sokongan CEO, kelulusan - kritikal dalam penerimaan perlaksanaan isu
Melaksanakan pengurusan isu
- kenalpasti isu dan halatuju - keadah penyelidikan biasa dasn informal
- menilai impak isu dn tetapkan keutamaan - dikendalikan oleh AJK isu dalam organisasi, tetapkan keutamaan
- tentukan polisi irganisasi - kedudukan organisasi dalam menghadap sesuatu isu
- reka tindakan dan maklumbalas untuk mencapai hasil - lobi, meseh periklanan, ucapan, bahan komunikasi
Definisi Krisis
- malapetaka - semulajadi, kelalaian, kesilapan manusia
- kemusnahan ketara (jiwa)
- kemusnahan tak ketara (kehilangan kredibiliti)
Jenis Krisis
- krisis berpanjangan - langsung lama walaupun pengurusan telah lama mengatasinya, spekulasi, khabar angin adalah di luar kawalan PR
- krisis paling hampir - secara tiba-tiba, tidak diduga
- tiada masa untuk merancang dan menyelidik
- kamahiran pegawai atasan tersilap atau kebakaran, garis panduan umum - cara tindak balas - elak kekeliruan
- krisis yang akan timbul - muncul tiba-tiba setelah bergelodak lama, ketidakpuasan pekerja, gangguan seksual, pengurusan harus mengambil tindakan secepa mungkin sebelum is timbul menjadi krisis
Ciri-ciri krisis
- elemen yang memeranjatkan
- informasi atau maklumat tak cukup
- peristiwa yang berlaku secara pantas
- perhatian hebat (media / orang ramai)
- hilang kawalan
- kebimbangan
- panik
Perunding Krisis : Krisis sebagai mempunyai risiko
- intensiti meningkat
- perhatian hebat kerajaan
- jejas imej positif
- jejas operasi organisasi
- rosakkan objektif organisasi
Persediaan untuk krisis
- nilai risiko organisasi - persediaan dan kesan kumpulan sasaran
- objektif komunikasi
- pasukan berbeza untuk krisis berlainan
- rancang krisis secara formal - senarai person to contact, hubungan media, strategi maklum kakitangan, penerangan rancangan krisis
- rancang krisis secara berpusat
- bersedia
- mudah dihubungi
Berkomunikasi secara krisis
Langkah-langkah
- kawalan keadaan
- informasi sebanyak yang boleh
- pusat oengurusan krisis
- komunikasi pantas dan kerap
- misi media massa
- komunikasi dengan kumpulan sasaran
- kegiatan organisasi terus jalan
- rancangan - elak krisis lain
Perancangan Krisis Komunikasi
- penilaian krisis
- perancangan krisis - kandungan
- definisi
- senarai pengurus krisis - CEO / pengurus, perunding perundangan, perunding komunikasi, perunding kewangan, pakar teknikal, kakitangan sokongan
- strategi komunikasi konstituen - kakitangan, media, konstituen utama yang lain, publik yang berminat
- tempat dan kordinasi informasi
- di mana wartawan dapat informasi
- latihan kakitangan
- maklum balas
- pemilihan
Model Dinamik Krisis
- Krisis berlaku -->Pembersihan --> Keadaan Kembali Normal --> Tahap Amaran / berjaga-jaga
3 prinsip mengatasi krisis
- positif, yakin, cabaran
- bina semua usaha yang konkrit, tingkatken keberkesanan struktur organisasi
- krisis untuk uji tahap kecekapan organisasi - pelajari kesilapan
Langkah mengatasi
- kategorikan
- strategi sedia ada
- strategi baru
- pihak terancam
- saluran komunikasi berkesan
- latihan kakitangan - peranan
第七课---终于毕了 ^0^
1 comment:
酱也行。。。。geng
Post a Comment