Thursday, November 20, 2008

用这种方式读书还不错之|第七课|

最后一课咯~~呵呵~

Pengurusan Krisis
  • keupayaan memahami, menggerakkan, mengkordinasikan dan mengarahkan fungsi perancangan polisi
  • kemahiran PR dalam pencapaian objektif, partisipasi menghasilkan polisi untuk kesan masa depan

Elemen Pengurusan Isu

  • menjangklakan isu yang akan timbul - dalam masa 18 bulan - 3 tahun, perancangan pre krisis harus dijalankan
  • kenalpasti isu secare selektif - sst organisasi hanya boleh mempengeruhi bbrp isu dalam satu masa saja, ikut keutamaan
  • uruskan peluang dan pemasalahan - isu yang dijangka menawarkan peluang dan masalah pada organisasi
  • rancang dari luar ke dalam - persekitaran luaran dan pastikan pemilihan isu mengikut keutamaan
  • orientasi keuntungan - mempertahankan organisasi faktor luaran dan guna peluang yang ada
  • jadual tindakan - cadangkan polisi dan strategi dan jadual perlaksaan, mengambil tindakan wajar
  • urusan dari atas - sokongan CEO, kelulusan - kritikal dalam penerimaan perlaksanaan isu

Melaksanakan pengurusan isu

  • kenalpasti isu dan halatuju - keadah penyelidikan biasa dasn informal
  • menilai impak isu dn tetapkan keutamaan - dikendalikan oleh AJK isu dalam organisasi, tetapkan keutamaan
  • tentukan polisi irganisasi - kedudukan organisasi dalam menghadap sesuatu isu
  • reka tindakan dan maklumbalas untuk mencapai hasil - lobi, meseh periklanan, ucapan, bahan komunikasi

Definisi Krisis

  • malapetaka - semulajadi, kelalaian, kesilapan manusia
  • kemusnahan ketara (jiwa)
  • kemusnahan tak ketara (kehilangan kredibiliti)

Jenis Krisis

  • krisis berpanjangan - langsung lama walaupun pengurusan telah lama mengatasinya, spekulasi, khabar angin adalah di luar kawalan PR
  • krisis paling hampir - secara tiba-tiba, tidak diduga
  • tiada masa untuk merancang dan menyelidik
  • kamahiran pegawai atasan tersilap atau kebakaran, garis panduan umum - cara tindak balas - elak kekeliruan
  • krisis yang akan timbul - muncul tiba-tiba setelah bergelodak lama, ketidakpuasan pekerja, gangguan seksual, pengurusan harus mengambil tindakan secepa mungkin sebelum is timbul menjadi krisis

Ciri-ciri krisis

  • elemen yang memeranjatkan
  • informasi atau maklumat tak cukup
  • peristiwa yang berlaku secara pantas
  • perhatian hebat (media / orang ramai)
  • hilang kawalan
  • kebimbangan
  • panik

Perunding Krisis : Krisis sebagai mempunyai risiko

  • intensiti meningkat
  • perhatian hebat kerajaan
  • jejas imej positif
  • jejas operasi organisasi
  • rosakkan objektif organisasi

Persediaan untuk krisis

  • nilai risiko organisasi - persediaan dan kesan kumpulan sasaran
  • objektif komunikasi
  • pasukan berbeza untuk krisis berlainan
  • rancang krisis secara formal - senarai person to contact, hubungan media, strategi maklum kakitangan, penerangan rancangan krisis
  • rancang krisis secara berpusat
  • bersedia
  • mudah dihubungi

Berkomunikasi secara krisis

Langkah-langkah

  • kawalan keadaan
  • informasi sebanyak yang boleh
  • pusat oengurusan krisis
  • komunikasi pantas dan kerap
  • misi media massa
  • komunikasi dengan kumpulan sasaran
  • kegiatan organisasi terus jalan
  • rancangan - elak krisis lain

Perancangan Krisis Komunikasi

  • penilaian krisis
  • perancangan krisis - kandungan
  • definisi
  • senarai pengurus krisis - CEO / pengurus, perunding perundangan, perunding komunikasi, perunding kewangan, pakar teknikal, kakitangan sokongan
  • strategi komunikasi konstituen - kakitangan, media, konstituen utama yang lain, publik yang berminat
  • tempat dan kordinasi informasi
  • di mana wartawan dapat informasi
  • latihan kakitangan
  • maklum balas
  • pemilihan

Model Dinamik Krisis

  • Krisis berlaku -->Pembersihan --> Keadaan Kembali Normal --> Tahap Amaran / berjaga-jaga

3 prinsip mengatasi krisis

  • positif, yakin, cabaran
  • bina semua usaha yang konkrit, tingkatken keberkesanan struktur organisasi
  • krisis untuk uji tahap kecekapan organisasi - pelajari kesilapan

Langkah mengatasi

  • kategorikan
  • strategi sedia ada
  • strategi baru
  • pihak terancam
  • saluran komunikasi berkesan
  • latihan kakitangan - peranan

第七课---终于毕了 ^0^

1 comment:

thomas said...

酱也行。。。。geng