Identiti dan Imej Korporat
- persembahan diri organisasi
- tingkah laku komunikasi & simbolisma
Keperluan Identiti Korporat
- motivasi kakitangan
- yakin dalam pasaran saham
- kepentingan pelanggan
- kepentingan kumpulan sasaran kewangan
Identiti Korporat dalam Hubungan dengan Imej Korporat
- tingkahlaku
- komunikasi
- simbolisme
- personaliti
Jenis Identiti
- Identiti Monovotik - satu gaya visual, simbol di mana-mana (SHELL)
- Identiti diperakukan - anak syarikat ada gaya sendiri, ibu syarikat banyak dikenali, contohnya Milo (anak syt) yang dihasilkan oeh Nestle (ibu syt)
- Identiti Jenama - anak syarikat ada pelbagai jenama, syarikat induk atau ibu syarikat tidak dikenalpasti, jenama tiada kaitan antara satu sama lain
- makna dari objek yang dikenali
- memperihalnya, mengingatnya
- hasil interaksi idea, perasaan dan tanggapan
Kepentingan Imej
- kejayaan organisasi, alat pengurusan
- insentif jualan produk & perkhidmatan
- latih kakitangan yang sesuai
- yakinkan pelabur
- memupuk kesetiaan terhadap jenama
- nilai tambah organisasi
- menarik industri dan menggalakkan persaingan
Imej diperlukan dalam situasi berikut
- informasi asas proses membuat keputusan itu kompleks atau tidak mencukupi
- transformasi tidak memadai
- keterlibatan rendah
- persekitaran yang menghalang proses membuat keputusan seperti kekangan masa
Pembentukan Imej
Imej Organisasi = Realiti Organisasi + Nilai Berita Aktiviti Organisasi + Usaha Komunikasi x Masa - Kelusuhan Ingatan
第四课---有偷看一点点的毕 ^0^
No comments:
Post a Comment