Thursday, November 20, 2008

用这种方式读书还不错之|第三课|

努力啊...

Intergrated Marketing Communication
(Komunikasi Pasaran Bersepadu)

  • gabungan disiplin - menyediakan kejelasan, keselarasan dan maksimumkan komunikasi

Objektif IMC

  • sampaikan mesej dan maklumat melalui intergrasi syarikat
  • peningkatan permintaan utama dan selektif kepada produk
  • membezakan produk dan menonjolkan produk
  • menekankan nilai produk untuk meningkatkan utiliti pemilikan
  • stabilkan jualan terutamanya permintaan yang berganutng kepada musim dan tidak tetap

Kekuatan IMC

  • kesatuan
  • komunikasi, mesej dan imej syarikat serta produk seragam
  • kesetiaan jenama - meningkatkan nilai jenama
  • interaksi dua hala dengan pelanggan
  • sistematik dan kos efektif
  • kebolehpercayaan
  • persepsi positif

Kelemahan IMC

  • ahli jabatan berlainan mempunyai pandapat dan idea yang berlainan
  • prosews implimentasi menyukarkan implimentasi IMC yang menyeluruh
  • kepakaran, perbelanjaan dan persetujuan pengurusan susah dicapai
  • sukar tentukan alat spesifik membantu pencapaian objektif
  • agendi atau syarikat belum bersedia

Campuran Pemasaran Baru

  • Produk
  • Harga
  • Tempat
  • Jualan Personel

Art of Rhetoris Model by Aristotle

  • Speaker --> Subjek --> Listener

Model Strategi Komunikasi Munter

  • Mesej --> Khalayak --> Maklumbalas --> Komunikator (berbalik-balik)

Corporate Communication Strategy Model

  • Strategy messege --> Internal and external constituency --> Responces --> Strategy Communication Objective (repeating)

Organisasi

  • tentukan objektif usaha komunikasi
  • sumber mencapai objektif
  • kredibiliti imej organisasi

Khalayak

  • Khalayak utama - kakitangan, pelanggan, pemegang saham, komuniti'
  • Khalayak sekunder - media, pembekal, kerajaan, pelabur

第三课---无惊无险的毕 ^0^

No comments: