Intergrated Marketing Communication
(Komunikasi Pasaran Bersepadu)
- gabungan disiplin - menyediakan kejelasan, keselarasan dan maksimumkan komunikasi
Objektif IMC
- sampaikan mesej dan maklumat melalui intergrasi syarikat
- peningkatan permintaan utama dan selektif kepada produk
- membezakan produk dan menonjolkan produk
- menekankan nilai produk untuk meningkatkan utiliti pemilikan
- stabilkan jualan terutamanya permintaan yang berganutng kepada musim dan tidak tetap
Kekuatan IMC
- kesatuan
- komunikasi, mesej dan imej syarikat serta produk seragam
- kesetiaan jenama - meningkatkan nilai jenama
- interaksi dua hala dengan pelanggan
- sistematik dan kos efektif
- kebolehpercayaan
- persepsi positif
Kelemahan IMC
- ahli jabatan berlainan mempunyai pandapat dan idea yang berlainan
- prosews implimentasi menyukarkan implimentasi IMC yang menyeluruh
- kepakaran, perbelanjaan dan persetujuan pengurusan susah dicapai
- sukar tentukan alat spesifik membantu pencapaian objektif
- agendi atau syarikat belum bersedia
Campuran Pemasaran Baru
- Produk
- Harga
- Tempat
- Jualan Personel
Art of Rhetoris Model by Aristotle
- Speaker --> Subjek --> Listener
Model Strategi Komunikasi Munter
- Mesej --> Khalayak --> Maklumbalas --> Komunikator (berbalik-balik)
Corporate Communication Strategy Model
- Strategy messege --> Internal and external constituency --> Responces --> Strategy Communication Objective (repeating)
Organisasi
- tentukan objektif usaha komunikasi
- sumber mencapai objektif
- kredibiliti imej organisasi
Khalayak
- Khalayak utama - kakitangan, pelanggan, pemegang saham, komuniti'
- Khalayak sekunder - media, pembekal, kerajaan, pelabur
第三课---无惊无险的毕 ^0^
No comments:
Post a Comment