Monday, November 24, 2008

我要去台湾了

2008年11月26日
下午2.15的班机
中华航空自槟城国际机场直达台湾桃园机场
我最期待的一个旅程
也是我第一次
在国外过生日
感觉很新鲜
即期待
又有点失落
因为没能和朋友渡过
不管怎样
回来一定给你们买手信
行李准备好了
刚刚在奇摩浏览了一下
那里的天气很冷
渐渐入冬了
所以带了些寒衣
希望这趟旅程
会使我难忘
等我回来再向大家细说我在台湾的点点滴滴吧
台湾~~我来咯

2008年12月2日
上午9点班机
中华航空自台湾台北机场直达槟城国际机场

21岁的天空|爱情篇|
















人生路上跌跌撞撞
感情路上坎坷不平
在我最低潮的时候
有个天使出现
轻轻的挽着我的手
陪我走过
那人生的低潮
21岁
岁月的摧残
时间的流逝
也许
渐渐的拉长了
这一段看是小
其实也还蛮大的距离
或许
是我的倔强
抑或是
感情还没到终点
我不晓得放弃这个字怎么写
或许长时间培养的感情
说放就放
就不叫真感情
然而
我们都选择了延续
只因
爱得深
或是
我们都是倔强的一族
21岁快过了
只想告诉你
爱你的心永不改变
谢谢你一路来的陪伴
包容体谅和疼爱
有你
我的人生
不仅仅的21岁
也因此而精彩

Sunday, November 23, 2008

21岁的天空|友情篇|

还有7天,就将要与21岁告别了。缤纷灿烂的21,即将要结束。我的21,是我人生中,转捩点最大的就在这短短的21岁。
爱情友情学业校园生活,就在我领了金钥匙后,变了。
非一般的校园生活,因为有你们而精彩。
纵使毕业后
只要我们都还在这世界上
不管哪个角落
都不要忘了对方
更不要忘了
我们曾经拥有过的时光
我的21岁
因你们
而精彩

思静,丽燕,佩雯,佩琪
五个同病相怜,因为狠心的高等教育局放弃了我们,但是我们并没有放弃自己。所以,2006年7月24日,也就是思静生日当天,我们五人因命运相连而相知相惜。直到今天,每年的7月24日,我们都会混在一起庆祝,专属于我们的“友谊日”




Anderson
一个我非常引以为荣的朋友。在我的朋友圈子里,他是唯一一个,在健美界,有一番挺好成就的佼佼者。在校园内,他是唯三的一个,会在功课上,请教我的人。虽然我的成绩总比他差,但是他并没因此而不向我请教。一路以来,他给了我许多许多的鼓励和支持,从不看扁我。因为他,我被教授赏识,被教授提拔成为教授的Research Assistant。也因为他,我的校园生活,更加精彩。这张照片,是我跟他相识了许久,一同出席过许许多多的活动都没机会拍下,最近才有机会合的一张照片。


Danesh, David
基于他俩和Anderson是熟友,所以间接性的也和他们熟络起来。他俩最爱搞笑,和他们混在一起的感觉实在很棒。因为,和他们在一起,只懂得笑。也因为他俩,我有机会对外接触。因此,常常我们社会科学四剑客,会和教授一起享受宵夜,即使路边的嘛嘛挡,或是教授自掏腰包请我们去些稍微比较有格调的餐厅,我们还是可以聊个天南地北。

Friday, November 21, 2008

等待

等待
有时很漫长
有时很煎熬
有时很幸福
有时很痛苦
而我的等待
又是属于哪一种心情呢?
每天在倒数着
你回来的那一天
离今天还有多久?
你回来以后
会带给我什么样的惊喜
也许这种等待是多余的吧?

是我在装傻装笨装不懂
还是你在装没事装忘记装相信
我也猜不透了
感觉上和你的心
距离越来越远了
但是我又使命的硬要把它拉回来
我是否真的该慢慢的放手
但倔强的我却不愿这么做

讨厌自己
当初为什么要这么对你
现在回想起来
我当时怎么那么笨
在你深深的爱着我时
却找了个借口
说想过单身生活
现在的心情
就像游鸿明的《恋上另一个人》
“非要等到爱远走
分两头 才知道多不舍你走
留在午夜梦会醉 掏了心
伤心对自己说
非要等到爱远走 分两头
才知道谁都怕寂寞
一直有句话要说
你是我今生今世的守候”

对不起
倔强的我笨笨的我傻傻的我
固执的我痴心绝对的我
不想说...
“放弃”
时间会冲淡一切
但也会证明一切

也许
你不会看见这篇东西
我相信你应该没有闲情来我的爱宅坐坐吧
不管怎样
我相信
没人能取代我心目中
专留给你的那个位置

Thursday, November 20, 2008

用这种方式读书还不错之|第七课|

最后一课咯~~呵呵~

Pengurusan Krisis
  • keupayaan memahami, menggerakkan, mengkordinasikan dan mengarahkan fungsi perancangan polisi
  • kemahiran PR dalam pencapaian objektif, partisipasi menghasilkan polisi untuk kesan masa depan

Elemen Pengurusan Isu

  • menjangklakan isu yang akan timbul - dalam masa 18 bulan - 3 tahun, perancangan pre krisis harus dijalankan
  • kenalpasti isu secare selektif - sst organisasi hanya boleh mempengeruhi bbrp isu dalam satu masa saja, ikut keutamaan
  • uruskan peluang dan pemasalahan - isu yang dijangka menawarkan peluang dan masalah pada organisasi
  • rancang dari luar ke dalam - persekitaran luaran dan pastikan pemilihan isu mengikut keutamaan
  • orientasi keuntungan - mempertahankan organisasi faktor luaran dan guna peluang yang ada
  • jadual tindakan - cadangkan polisi dan strategi dan jadual perlaksaan, mengambil tindakan wajar
  • urusan dari atas - sokongan CEO, kelulusan - kritikal dalam penerimaan perlaksanaan isu

Melaksanakan pengurusan isu

  • kenalpasti isu dan halatuju - keadah penyelidikan biasa dasn informal
  • menilai impak isu dn tetapkan keutamaan - dikendalikan oleh AJK isu dalam organisasi, tetapkan keutamaan
  • tentukan polisi irganisasi - kedudukan organisasi dalam menghadap sesuatu isu
  • reka tindakan dan maklumbalas untuk mencapai hasil - lobi, meseh periklanan, ucapan, bahan komunikasi

Definisi Krisis

  • malapetaka - semulajadi, kelalaian, kesilapan manusia
  • kemusnahan ketara (jiwa)
  • kemusnahan tak ketara (kehilangan kredibiliti)

Jenis Krisis

  • krisis berpanjangan - langsung lama walaupun pengurusan telah lama mengatasinya, spekulasi, khabar angin adalah di luar kawalan PR
  • krisis paling hampir - secara tiba-tiba, tidak diduga
  • tiada masa untuk merancang dan menyelidik
  • kamahiran pegawai atasan tersilap atau kebakaran, garis panduan umum - cara tindak balas - elak kekeliruan
  • krisis yang akan timbul - muncul tiba-tiba setelah bergelodak lama, ketidakpuasan pekerja, gangguan seksual, pengurusan harus mengambil tindakan secepa mungkin sebelum is timbul menjadi krisis

Ciri-ciri krisis

  • elemen yang memeranjatkan
  • informasi atau maklumat tak cukup
  • peristiwa yang berlaku secara pantas
  • perhatian hebat (media / orang ramai)
  • hilang kawalan
  • kebimbangan
  • panik

Perunding Krisis : Krisis sebagai mempunyai risiko

  • intensiti meningkat
  • perhatian hebat kerajaan
  • jejas imej positif
  • jejas operasi organisasi
  • rosakkan objektif organisasi

Persediaan untuk krisis

  • nilai risiko organisasi - persediaan dan kesan kumpulan sasaran
  • objektif komunikasi
  • pasukan berbeza untuk krisis berlainan
  • rancang krisis secara formal - senarai person to contact, hubungan media, strategi maklum kakitangan, penerangan rancangan krisis
  • rancang krisis secara berpusat
  • bersedia
  • mudah dihubungi

Berkomunikasi secara krisis

Langkah-langkah

  • kawalan keadaan
  • informasi sebanyak yang boleh
  • pusat oengurusan krisis
  • komunikasi pantas dan kerap
  • misi media massa
  • komunikasi dengan kumpulan sasaran
  • kegiatan organisasi terus jalan
  • rancangan - elak krisis lain

Perancangan Krisis Komunikasi

  • penilaian krisis
  • perancangan krisis - kandungan
  • definisi
  • senarai pengurus krisis - CEO / pengurus, perunding perundangan, perunding komunikasi, perunding kewangan, pakar teknikal, kakitangan sokongan
  • strategi komunikasi konstituen - kakitangan, media, konstituen utama yang lain, publik yang berminat
  • tempat dan kordinasi informasi
  • di mana wartawan dapat informasi
  • latihan kakitangan
  • maklum balas
  • pemilihan

Model Dinamik Krisis

  • Krisis berlaku -->Pembersihan --> Keadaan Kembali Normal --> Tahap Amaran / berjaga-jaga

3 prinsip mengatasi krisis

  • positif, yakin, cabaran
  • bina semua usaha yang konkrit, tingkatken keberkesanan struktur organisasi
  • krisis untuk uji tahap kecekapan organisasi - pelajari kesilapan

Langkah mengatasi

  • kategorikan
  • strategi sedia ada
  • strategi baru
  • pihak terancam
  • saluran komunikasi berkesan
  • latihan kakitangan - peranan

第七课---终于毕了 ^0^

用这种方式读书还不错之|第六课|

最后第二课了...

Internal Communication / Employee Communication
(Komunikasi Kakitangan)

Perubahan Komunikasi

  • status quo - autonomi + keputusan
  • berkongsi idea, motivasi dan semangat
  • kakitangan tidak suka diarah atau diperintah
  • komunikasi dua hala (hak bersuara)
  • perubahan tempat kerja - jum kakitangan semakin kurang, masa kerja lebih lama, penekanan prestasi
  • keadaan syarikat - kompetitif, global, bebas / berdikari

Komunikasi Kakitangan yang berkesan

  • hasil lebih produktif
  • peningkatan pencapaian matlamat organisasi
  • penambahbaikan

Iklim keorganisasian yang ideal

  • kepercayaan, keyakinan, keterbukaan, sokongan, kepuasan dan harapan yang tinggi

Usaha-usaha komunikasi - bantu kakitangan berpengetahuan mengenai organisasi untuk melahirkan pendapat dan perasaan

kakitangan yang berpengetahuan akan lebih berpuas hati, produktif, menunjukkan prestasi yang baik

Iklim Keorganisasian ditentukan oleh faktor psikologikal

  • kualiti persekitaran dalam organisasi ditentukan oleh tingkahlaku kakitangan dan bentuk nilai serta ciri organisasi
  • cara organisasi menangani hal-hal berkaitan ahli dan persekitarannya
  • persepsi subjektif kakitangan terhadap realiti organisasi
  • hubungan antara iklim dengan motivasi dan antara iklim dengan kreativiti dengan prestasi

Matlamat Komunikasi Dalaman

  • tingkatkan morale
  • pupuk hubungan baik
  • perubahan dalaman
  • pampasan dan faedah
  • peningkatan tingkah laku
  • peningkatan pemahaman (thdp isu penting yang mungkin mendatangkan kesan)
  • ambil bahagian dalam aktiviti syarikat

Melaksanakan Program Komunikasi Dalaman

  • komunikasi ke atas dan ke bawah
  • komunikasi dalam masyarakat
  • bahan-bahan penerbitan kakitangan
  • komunikasi visual
  • gunakan grape vine syarikat

Komunikasi kakitangan yang berjaya

  • saling menghormati
  • kakitangan dilihat sebagai sebahagian dalam organisasi
  • kesetiaan korporat kakitangan
  • masa terluang kakitangan
  • maningkatkan komunikasi dan hak
  • melabur dalam bahan penerbitan
  • grape vine

第六课---毕 ^0^

用这种方式读书还不错之|第五课|

冲啊!!!!!!!!

Hubungan Media

  • selidik media sasaran - objektif berita, wartawan- liputan industri dan syarikat
  • menjawab panggilan media - pengaliran informasi, meneliti berita dan memberi pandangan, informasi daripada wartawan, nada perbualan, deadline berita

Bersedia wawancara / temuramah

  • taklimat
  • contoh soalan yang akan ditanya - rehershal
  • temuramah natural tanpa latihan
  • idea penting, jelas dan tidak berbelit-belit

Panduan menemuramah oleh Mary Munter

  • jawapan pendek, fikir dalam masa max 10 saat
  • elak daripada "no comment"
  • jawap soalan yang ditanya sahaja
  • subjek yang sesuai - kait dengan pertanyaan
  • statistik, anologi dan ungkapan jelaskan poin
  • body language yang sesuai

Mengekalkan hubungan dengan media

  • bentuk jaringan konteks dengan media
  • pra-syarat mendapat liputan - perjumpaan dengan wartawan
  • perjumpaan tahunan dengan CEO
  • makan malam / tengah hari

Mengelolakan media

  • menyelaraskan konteks dengan media
  • menghormati wartawan
  • majlis pertemuan

Program Perhubungan Media

  • sumber peruntukan - masa dan wang
  • kakitangan dan konsultan
  • usaha - strategi komunikasi korporat, kepakaran dalaman dan jangan terlalu bergantung kepada konsultan luaran

Matlamat dan Cara

  • meningkat imej jenama
  • meningkatkan profile media
  • perubahan sikap sasaran
  • bantu hubungan dengan mesyarakat
  • manambah pasaran saham
  • mempengaruhi kerajaan
  • menambahbaikkan hubungan dengan industri
  • menambahbaikkan komunikasi dengan pelabur

Bagaimana media digunakan dengan berkesan?

  • umum perkara
  • penerbitan akademik bagi meningkatkan reputasi kakitangan
  • pastikan penyelidikan yang serupa dijalankan di tempat lain
  • media khusus - menarik minat pengedar
  • media rasional - pelaporan penting
  • media kawasan - kawasan spesifik

Memadankan media dengan organisasi

  • apakah fungsi organisasi
  • kumpulan sasaran manakah yang paling penting
  • apakah mesej yang hendak disampaikan
  • media mana yang paling sesuai

第五课---毕 ^0^

用这种方式读书还不错之|第四课|

呵呵~不要放弃~

Identiti dan Imej Korporat
  • persembahan diri organisasi
  • tingkah laku komunikasi & simbolisma

Keperluan Identiti Korporat

  • motivasi kakitangan
  • yakin dalam pasaran saham
  • kepentingan pelanggan
  • kepentingan kumpulan sasaran kewangan

Identiti Korporat dalam Hubungan dengan Imej Korporat

  • tingkahlaku
  • komunikasi
  • simbolisme
  • personaliti

Jenis Identiti

  • Identiti Monovotik - satu gaya visual, simbol di mana-mana (SHELL)
  • Identiti diperakukan - anak syarikat ada gaya sendiri, ibu syarikat banyak dikenali, contohnya Milo (anak syt) yang dihasilkan oeh Nestle (ibu syt)
  • Identiti Jenama - anak syarikat ada pelbagai jenama, syarikat induk atau ibu syarikat tidak dikenalpasti, jenama tiada kaitan antara satu sama lain
Imej
  • makna dari objek yang dikenali
  • memperihalnya, mengingatnya
  • hasil interaksi idea, perasaan dan tanggapan

Kepentingan Imej

  • kejayaan organisasi, alat pengurusan
  • insentif jualan produk & perkhidmatan
  • latih kakitangan yang sesuai
  • yakinkan pelabur
  • memupuk kesetiaan terhadap jenama
  • nilai tambah organisasi
  • menarik industri dan menggalakkan persaingan

Imej diperlukan dalam situasi berikut

  • informasi asas proses membuat keputusan itu kompleks atau tidak mencukupi
  • transformasi tidak memadai
  • keterlibatan rendah
  • persekitaran yang menghalang proses membuat keputusan seperti kekangan masa

Pembentukan Imej

Imej Organisasi = Realiti Organisasi + Nilai Berita Aktiviti Organisasi + Usaha Komunikasi x Masa - Kelusuhan Ingatan

第四课---有偷看一点点的毕 ^0^

用这种方式读书还不错之|第三课|

努力啊...

Intergrated Marketing Communication
(Komunikasi Pasaran Bersepadu)

  • gabungan disiplin - menyediakan kejelasan, keselarasan dan maksimumkan komunikasi

Objektif IMC

  • sampaikan mesej dan maklumat melalui intergrasi syarikat
  • peningkatan permintaan utama dan selektif kepada produk
  • membezakan produk dan menonjolkan produk
  • menekankan nilai produk untuk meningkatkan utiliti pemilikan
  • stabilkan jualan terutamanya permintaan yang berganutng kepada musim dan tidak tetap

Kekuatan IMC

  • kesatuan
  • komunikasi, mesej dan imej syarikat serta produk seragam
  • kesetiaan jenama - meningkatkan nilai jenama
  • interaksi dua hala dengan pelanggan
  • sistematik dan kos efektif
  • kebolehpercayaan
  • persepsi positif

Kelemahan IMC

  • ahli jabatan berlainan mempunyai pandapat dan idea yang berlainan
  • prosews implimentasi menyukarkan implimentasi IMC yang menyeluruh
  • kepakaran, perbelanjaan dan persetujuan pengurusan susah dicapai
  • sukar tentukan alat spesifik membantu pencapaian objektif
  • agendi atau syarikat belum bersedia

Campuran Pemasaran Baru

  • Produk
  • Harga
  • Tempat
  • Jualan Personel

Art of Rhetoris Model by Aristotle

  • Speaker --> Subjek --> Listener

Model Strategi Komunikasi Munter

  • Mesej --> Khalayak --> Maklumbalas --> Komunikator (berbalik-balik)

Corporate Communication Strategy Model

  • Strategy messege --> Internal and external constituency --> Responces --> Strategy Communication Objective (repeating)

Organisasi

  • tentukan objektif usaha komunikasi
  • sumber mencapai objektif
  • kredibiliti imej organisasi

Khalayak

  • Khalayak utama - kakitangan, pelanggan, pemegang saham, komuniti'
  • Khalayak sekunder - media, pembekal, kerajaan, pelabur

第三课---无惊无险的毕 ^0^

用这种方式读书还不错之|第二课|

赖仪雯,继续加油!!!

Sfera Komunikasi Total

Sokongan Asas Komunikasi

(1) dalaman - pemasaran dalaman, arahan tugas pengoperasian

(2) luaran - pemasaran luaran, komunikasi pengoperasian antara organisasi

Pergaulan / sosialisasi

(1) perlantikan jawatan - latihan, tunjuk ajar

(2) perlantikan organisasian - latihan, buku panduan organisasi

Permakluman

(1) luaran - aktiviti maklumat luaran, imbasan luaran

(2) dalaman - aktiviti maklumat dalaman, imbasan dalaman

Perihalan

(1) perihal produk - tinjauan imej produk

(2) perihal organisasi - perihal korporat, tinjauan imej korporat

Sub fungsi dalam komunikasi korporat

  • identiti dan imej korporat
  • periklanan korporat dan advocacy
  • hubungan media
  • komunikasi pemasaran, kewangan dan kakitangan
  • hubungan komuniti
  • kedermaan korporat
  • hal ehwal kerajaan
  • komunikasi krisis

Masalah Komunikasi Korporat

  • pelaporan - siapa lapor kepada siapa
  • pemusatan dan nyahpusatan - saiz syt, lokasi dan kepelbagaian produk dan perkhidmatan
  • penyesuaian - saiz organisasi, hubungan pelaporan, kekuatan relatif jabatan, fungsi..

第二课---毕 ^0^

用这种方式读书还不错之|第一课|

反正剩下最后一张了
对这试卷也没很担心
反正也要上网
不如...
看自己能记得多少...
开始咯...

Komunikasi Korporat
  • imej+keupayaan organisasi
  • perancangan dan kegiatan komunikasi
  • imej dijaga
  • Goodman : keseluruhan usaha komunikasi yang berkesan dan menguntungkan
  • hubungan khalayak
  • mendapat persaingan
  • memimpin, memotivasi, memujuk dan memberitahu khalayak luaran dan kakitangan

Komunikasi Pengurusan

  • daripada pihak dalaman (pengurusan) ke pihak luaran (khalayak)
  • pihak pengurusan - kuasa pengaruh
  • tujuan - wawasan syarikat, kekal kepercayaan dan keyakinan organisasi, perubahan, motivasi kakitangan
  • 4 strategi komunikasi CEO - keselarasan, pilihan, simpati, organisasi

Komunikasi Pemasaran

  • usaha komunikasi - penjualan barang dan perkhidmatan
  • formal dan tak formal
  • alat-alat komunikasi - iklan, promosi jualan, mel langsung, jualan peribadi, publisiti, email

Komunikasi Keorganisasian

  • komunikasi manusia
  • formal dan tak formal
  • perhubungan dalam organisasi
  • alat-alat komunikasi - perhubungan awam, hal ehwal awam, komunikasi persekitaran, hubungan pelabur, komunikaai pasaran buruh..

Pemusatan Komunikasi

  • matlamat - pembentukan imej dan budaya korporat
  • situasi kecemasan dan krisis
  • komunikasi pelbagai publik (tempatan dan global) - mesej satu suara

Pemusatan / Nyahpusatan?

  • syarikat besar - pemusatan - senang dalam pengendalian aktiviti komunikasi
  • organisasi dalam industri berbeza - nyahpusat
  • kombinasi pemusatan dan nyahpusatan - komunikasi selaras di seluruh organisasi dan sesuaikan fungsi ini kepada keperluan unit tertentu

第一课---毕 ^0^

Wednesday, November 19, 2008

Tuesday, November 18, 2008

感谢吾友




感谢理大的老婆们
给了我这么一个惊喜和感动

虽然生日还没到
但是基于每次我的生日都落在假期
所以他们提早为我庆祝
老婆们
感激不尽
这是你们第一次帮我庆生
也是最后一次在理大庆生了吧
我会永远记得那一刻
你们给我那段最美丽的回忆
我爱你们
谢谢佩雯佩琪丽燕..
还有人缺席心却不缺席的思静














谢谢你...傻瓜...

傻瓜喜欢笨蛋
不是最近的事了
傻瓜爱上笨蛋
才是最近的事
笨蛋的心里却有了天才
天意弄人
爱情来得不是时候
但傻瓜就是那么傻
傻瓜不顾一切的付出
笨蛋无言以对
为了不想伤害傻瓜
笨蛋只好默默的接受傻瓜对她的好
傻瓜的朋友
却说笨蛋当傻瓜是天才的备胎
笨蛋从来没当傻瓜是备胎
笨蛋的心中
一直都只住着一个人
那个人就是天才
从开始到现在都没变
但是
傻瓜却不在意笨蛋的心里另有所属
只是一直不断的对她好
想要保护她
想要疼爱她
面对这样的一个傻瓜
笨蛋还能做什么?
一句句的流言蜚语
刺进了她的心里
很痛
但又能怎样
选择走出他的世界
却伤害了他
傻瓜心里明明都懂
笨蛋的心里存在的不是他
他却一直不断地让自己受伤
笨蛋累了
不想去在乎所谓的什么流言蜚语
只想好好的过完这3年的大学生活
其他的
时间会证明一切
但是
“谢谢你,傻瓜。。。”

Monday, November 17, 2008

傻笑的照片

那年寒假的照片 
不小心和我一起跌进河里面你扶起了我 
相机却越飘越远 
那年暑假我们毕业
你我一边写纪念册
一边默念短头发快点长 
青春痘快点消
但这份默契不要变
时间好快好快的飞
日记一本一本的写
我一直把你存在我心里面
傻笑的照片 
发黄的从前
想念我们土土的笑脸
距离好慢好慢的远
回忆把生活铺成了晴天
感情的香味
我相信永远永远不会凋谢

Tuesday, November 4, 2008

健康就是财富

昨天早上接到一个朋友的简讯
说他爸爸在加护病房
情况很是危机
我不是医生
我能做的
也都只是帮他祈祷
告诉我姐妹和男友
大家一起祈祷他爸爸渡过难关
结果
皇天不负有心人
傍晚七时半左右
他发了一封简讯给我
说他爸爸醒了
只是身子非常虚弱
虽然看得见也听得见
但是还是没有力气说话

回到家
他又发了简讯给我
告诉我他的害怕与担心
眼泪不由自主地流了下来
让他无法控制的眼泪
流了整个晚上

仔细聆听他的不安与无奈
伤心和担心
突然很感慨
也对他说了以下的话
好好疼爱自己
照顾自己
就是我们爱家人的表现
健康就是财富
你要好好让你爸爸了解这一点
不管他是否听得进去
你都要让他明白健康的可贵

Sunday, November 2, 2008

我说

你选择别人是你的选择
我选择你是我的选择
你也许会改变你的选择
但我不会
摘不到的星星
总是最亮的
错过的电影
总是最好看的
失去的情人
总是最懂我的
醉过才知酒浓 爱过方知情重
坚持自己要走的路
努力的寻找属于我们的幸福
相信自己也相信爱人
奇迹总会出现